rakan blogger awesome

register and redeem now ! ♥

Assalamualaikum :)

smileys writing photo: writing thgastenboektekenen.gif"Semua penulisan akan mati. Hanya karyanya sahaja yang terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti." - Saidina Ali b. Abi Talib

"Aku mencintaimu kerana agamamu. Jika hilang agama dari dirimu, maka hilanglah cintaku kepadamu." - Imam An-Nawawi

i was born :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Thursday, 1 November 2012

berhutang adalah penghalang ke syurga.



assalamualaikum w.b.t

duit. kalau bercerita pasal duit. besar mata masing2 kan. ya. duit itu macam air. kejap je dah lesap. aku makin kering nie. poket aku makin tak ada isi. nak pergi segamat nie. duit pulak fuhhh. tak bape sen je nak tunggu sampai sem depan.

hey si penghutang ! erk?
siapa pulak yang pinjam duit aku kan? haa time2 tak ada duit. macam2 jalan yang kita akan cari sampai mencari2 siapa yang pernah berhutang dengan kita tapi tak langsaikan hutang tersebut.
mana duit aku? pernah pinjam duet tak? bagi balik. !!! huhh tapi kan2.
kalau situasi macam nie jadi dekat aku. aku tak suka mintak2 pada orang yang meminjam tu. berani pinjam berani bayar la ok? berani buat berani tanggung *tak ada kena mengena*.

the moral of the story. jangan meminjam kalau tak reti nak bayar. hutang2 nie jangan buat main. siapa nak tolong bayarkan kalau tiba2 esok lusa kita mati? ayat sopannya meninggal dunia. tak sempat nak langsaikan hutang kan. keluarga jugak yg susah nak tolong bayarkan.

BERHUTANG ADALAH PENGHALANG MASUK KE SYURGA 

Berdosa besar bagi orang yang sengaja tidak membayar hutang. Seseorang yang suka melewat-lewatkan bayaran hutang setelah berkemampuan untuk membayar-nya, boleh mendatangkan kesan buruk dalam hidupnya bukan sahaja di dunia bahkan di akhirat antaranya :
i.    Hidup akan ditimpa kehinaan dan hilang maruahnya.
ii.   Hidup mereka tidak akan mendapat keredhaan dan keberkatan Allah.
iii.  Perbuatan mereka itu digolongkan dalam perbuatan zalim.
iv.  Amalan kebajikan mereka tidak akan diterima.

#so pada peminjam atau nama teruknya penghutang sama ada hutang duit dengan sesama kita ataupun PTPTN atau pown yg sama waktu dengannya. bayarlah ea. tak elok menzalimi orang. mana tahu time kita tak bayar hutang tersebut, orang yang kita pinjam tu dalam kesusahan. dah tanggung satu dosa. aku tengah dalam kesusahan nie. nak bayar farewell. nak bayar itu nak bayar ini. dah nak sem 6 lagi bertambah beban. duit owh duit. kenapa kau macam air. zzzzz...
assalamualaikum.

2 comments:

Bitt (doubeIS) said...

nice sharing
saya follow :)

asha hana said...

sharing is caring. follow anda jugak. :)

Designed By asha-hana.blogspot.com | All Right Reserved to: Asha Hana 2011 - 2013 ©| Best View: Google Chrome