rakan blogger awesome

register and redeem now ! ♥

Assalamualaikum :)

smileys writing photo: writing thgastenboektekenen.gif"Semua penulisan akan mati. Hanya karyanya sahaja yang terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti." - Saidina Ali b. Abi Talib

"Aku mencintaimu kerana agamamu. Jika hilang agama dari dirimu, maka hilanglah cintaku kepadamu." - Imam An-Nawawi

i was born :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Saturday, 3 November 2012

hukum memutuskan silaturrahim.

assalamualaikum w.b.t


sambil tunggu cik wa kesayangan hana datang utk hantar hana balik kolej. hana ada sesuatu untuk share. ya. masalah sebenarnya simple. tapi sengaja dibesar-besarkan. hitam hati kau sebab dendam kan. hal orang2 tua tapi kenapa sampai libatkan anak2? macam mana lagi nak buat dengan orang macam kau? pak andak. kesian pak andak sampai demam sebab fikirkan kakak2 dia. dengan abang dia sekali. abang? tak layak untuk gelaran itu. pak andak cuba nak baik2 kan orang sana dengan orang sini. cuba kau tempatkan diri kau dekat tempat dia? dulu kau cuba nak 'cucuk' family aku kan? so tolong. jangan jadi kolot. fikiran mudah sangat dijajah oleh benda kotor. orang kata air dicincang tak akan putus. tapi yang sengaja memutuskan benda yang tak boleh diputuskan ialah korang.

berdosa besar apabila kita cuba memutuskan silaturrahim sesama kita. tak cium bau syurga. ikhtiar harus dicari. ya ALLAH. permudahkan urusan kami untuk merapatkan balik hubungan yang telah terputus ini. tak sanggup melihat perpecahan yg dulunya rapat. sekarang jadi kacau bilau hanya kerana satu hasutan. kesian nenek. kesian atuk dekat sana. tengok anak cucu dia berpecah belah macam nie. atuk. maafkanlah diorang atuk. maaf. sebab semuanya hanya tinggal kenangan. maaf. sebab semuanya dah tak sama macam dulu. :'(

“Tidak ada dosa yang lebih layak dipercepat hukumannya di dunia, dan apa yang dipersiapkan Allah baginya di akhirat daripada tindakan kezaliman dan memutuskan hubungan silaturrahim”.
(Hadith Riwayat Ibnu Majah dan Tarmizi)

    Sesungguhnya tidak rugi jika kita sentiasa mempererat tali silaturrahim, kerana ia menyebabkan dilapangkan rezeki dan dipanjangkan umur. Rasulullah SAW bersabda maksudnya:
“Siapa yang ingin dilapangkan rezekinya dan dipanjangkan usianya, hendaklah ia memelihara hubungan silaturrahim”.
(Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)

Artikel seterusnya adalah salah satu artikel harun yahya
Salah satu sifat mulia yang dianjurkan dalam Al Qur’an adalah sikap memaafkan:
“Jadilah pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf, serta jangan pedulikan orang-orang yang bodoh.”
(Surah al-A’raf [7]:199)

Dalam ayat lain Allah berfirman:
“…dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahwa Allah mengampunimu? Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang.”
(Surah an-Nur [24]:22)

Mereka yang tidak mengikuti ajaran mulia Al Qur’an akan merasa sulit memaafkan orang lain. Sebab, mereka mudah marah terhadap kesalahan apa pun yang diperbuat. Padahal, Allah telah menganjurkan orang beriman bahwa memaafkan adalah lebih baik:
“… dan jika kamu maafkan dan kamu santuni serta ampuni (mereka), maka sungguh, Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang.”
(Surah at-Taghaabun [64]:14)

Juga dinyatakan dalam Al Qur’an bahwa pemaaf adalah sifat mulia yang terpuji.
“Tetapi barang siapa bersabar dan memaafkan, sungguh yang demikian itu termasuk perbuatan yang mulia.”
(Surah asy-Syura [42]:43)

Berlandaskan hal tersebut, kaum beriman adalah orang-orang yang bersifat memaafkan, pengasih dan berlapang dada, sebagaimana dinyatakan dalam Al Qur’an,
“…menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain.”
(Surah ali-‘Imraan [3]:134)

#segalanya akan baik pulih seperti biasa. seperti dulu. insyALLAH. jangan putus asa dengan rahmatNYA. ALLAH kan sentiasa ada. kalau ikutkan medical line orang macam kau boleh didiagnoskan sbg pesakit mental. ya ALLAH jauhkanlah rasa benci aku pada mereka. aku tak nak putus dari rahamatMU. :')



No comments:

Designed By asha-hana.blogspot.com | All Right Reserved to: Asha Hana 2011 - 2013 ©| Best View: Google Chrome