rakan blogger awesome

register and redeem now ! ♥

Assalamualaikum :)

smileys writing photo: writing thgastenboektekenen.gif"Semua penulisan akan mati. Hanya karyanya sahaja yang terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti." - Saidina Ali b. Abi Talib

"Aku mencintaimu kerana agamamu. Jika hilang agama dari dirimu, maka hilanglah cintaku kepadamu." - Imam An-Nawawi

i was born :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, 25 December 2012

dendam dan maaf~~

Assalamualaikum w.b.t

tajuk entry je dah macam wahhh kemain lagi kan. bosan2 petang2 macam nie. why not kita share apa2 yang patut kan? sharing is caring right? :)

dendam. apa yang korang tahu tentang dendam? bagi hana dendam tu satu perkataan dan satu rasa yang mampu buatkan manusia jadi leka, alpa dan taksub sampai boleh jadi gila dan mati mungkin. dendam tu satu penyakit hati yang tak akan ada pengubatnya kecuali maaf. so that's mean dendam nie satu penyakit yang kronik. ada paham ka?

dulu waktu sekolah hana pernah simpan dendam. tipulah kalau korang tak pernah kan? dan sampai sekarang pown hana masih simpan dendam cuma dendam tu pada watak yang berbeza. kalau difikir-fikirkan balik, dendam tu sakit tahu tak. sakit sangat sampai boleh buat air mata jadi kering, hati jadi mati. buat apa nak mudaratkan diri sendiri sebab orang lain yang menyusahkan hidup kita dan perasaan kita? ye dokk?? tapi si pelaku dan watak dalam cerita kita yang berjaya buatkan kita jadi dendam. dia pown patut ambil berat dan jangan sampai jadi api dalam hati. sebab dalam hidup jangan suka sangat nak sakitkan hati orang. hati nie satu benda yang sangat sensitif ok.

biar orang buat kita, jangan kita buat orang. dunia sentiasa berputar. akhirat dunia yang abadi. biar yang SATU itu balas dekat sana. hana selalu pesan pada diri sendiri tentang itu. hana nak jadi hamba ALLAH yang tahu menghargai hati sendiri. tapi sbg manusia kita selalu tak tahu bersyukur kan? hana pernah tersungkur dan hampir kecundang sebab dendam tapi ALLAH kurniakan seorang lelaki utk hana kikis perasaan itu. dendam dah mati. yg ada cuma bahagia. tapi bahagia itu hanya sekejap sebab kita terlalu berharap kan?

tapi lepas harapan hanya tinggal impian hana tak terdetik nak simpan dendam. kenapa ea? mungkin sebab pengalaman yang mengajar erti perasaan, bagaimana nak menghargai perasaan dan kematangan dalam mencongak erti hidup kan? so ladies and gentleman. pokok pangkal jaga hati kita. jangan terlalu berharap dan jangan terlalu memberi harap.

#tak lama lagi nak LJM dah. so hari ini detik ini saat ini nak mintak maaf kat semua orang. sebab nak hidup dengan tenang. nak sucikan hati. dan nak jadi seorang hamba yang pemaaf. so korang2 yang pernah buat salah pada sesiapa mintak maaf cepat kalau nak berjaya dalam hidup dan nak rasa ketenangan hati tu. tapi jangan sesekali ulangi kesilapan tu lagi. ALLAH marah tau manusia yang pandai berjanji tapi dia mungkiri. perbuatan memungkiri janji tergolong dalam golongan orang munafik.
tengok nie --------> HUKUM MUNGKIR JANJI.

#so harap dimaafkan ea kalau ada tersilap hana kat korang sama ada tak sengaja atau dengan sengaja. mana tahu ada janji2 hana yang hana tak tunaikan lagi. selamat membaca. :)

No comments:

Designed By asha-hana.blogspot.com | All Right Reserved to: Asha Hana 2011 - 2013 ©| Best View: Google Chrome