rakan blogger awesome

register and redeem now ! ♥

Assalamualaikum :)

smileys writing photo: writing thgastenboektekenen.gif"Semua penulisan akan mati. Hanya karyanya sahaja yang terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti." - Saidina Ali b. Abi Talib

"Aku mencintaimu kerana agamamu. Jika hilang agama dari dirimu, maka hilanglah cintaku kepadamu." - Imam An-Nawawi

i was born :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Sunday, 30 December 2012

kenapa aku diciptakan menjadi hawa?

Assalamualaikum w.b.t

kenapa aku diciptakan menjadi hawa ea?
aku tak pernah menyesal bahkan aku bersyukur.
sekurang2 nya aku tahu kesakitan ibu aku beranakkan anak2nya.
sekurang2 nya aku tahu macam mana payah ibu aku membesarkan aku yang degil nie.
sekurang2nya aku tahu erti tanggungjawab seorang anak, isteri dan ibu.

tapi perempuan ada satu sikap dia yang unik. dia kuat membebel tak kisahlah bebelan itu berbentuk seperti apa tapi ianya lebih kepada nasihat.
tapi marah tandanya sayang kan? perempuan juga hatinya seperti kain putih. sekeras2 mana hati dia pown, kerikil itu mudah sangat luntur. hebat kan kuasa ALLAH nie?
tapi masih ada lagi yang cuba mengukir parut walau beribu maaf dan kesempatan yang diminta.
dan perempuan ada suatu benda berat yang dia tanggung sehingga ke akhir hayat.
iaitu harga dirinya. itu mahkota yang paling bernilai lebih dari kasih sayang.

pada kaum lelaki yang pernah mencuri mahkota itu daripada hawa lalu menggadaikannya. ketahuilah dia tidak minta simpati atau cemuhan tapi hanya satu tanggungjawab untuk dia tebus khilaf dia yang lalu.
ketahuilah saat dia menggadaikan maruahnya demi kamu mungkin hanya itu kesilapan besar yang pernah dilakukan sepanjang kehidupannya kan?
ketahuilah jika lelaki lain yang bakal dia kahwini, bagaimana cara utk berterus terang tentang kertelanjuran kisah2 lalu yang hanya akan menimbulkan onar dan perselisihan faham?

berfikirlah demi masa depan. hidup hanya sementara. masa depan yang cerah itu sedang menanti. kejar dan gapailah ia. jangan sia2 kan apa yang ada depan mata. masa itu indah kalau kita sendiri tahu macam mana cara utk menghargainya.

#selamat malam kaum adam dan hawa yang kacak dan manis .;)
esok nak jaga nenek di hspital. nenek cepat2 la sembuh :(

4 comments:

alonso.apoyar said...

wooot woot :D bersastera sungguh bahasa hohoh! semoga cepat sembuh nenek!

asha hana said...

bersastera kan? nak jadi penulisa novel la katakan. haha terima kasih sayang taiko !. :)

alonso.apoyar said...

iyehhh! sangat ;) suka! mantopkan lagi ye. nanti dah jadi penulis novel boleh tumpang pemes sekali dua kali tiga kali pat kali :D muahahaha. sama sama tak sayang pailang Xp

asha hana said...

perghh sampai hati kan tak sayag pailang? hahha yeah2 tgu ea kakakanda nie jd novelis. boleh je nak tumpang pemes. hahha :P

Designed By asha-hana.blogspot.com | All Right Reserved to: Asha Hana 2011 - 2013 ©| Best View: Google Chrome