rakan blogger awesome

register and redeem now ! ♥

Assalamualaikum :)

smileys writing photo: writing thgastenboektekenen.gif"Semua penulisan akan mati. Hanya karyanya sahaja yang terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti." - Saidina Ali b. Abi Talib

"Aku mencintaimu kerana agamamu. Jika hilang agama dari dirimu, maka hilanglah cintaku kepadamu." - Imam An-Nawawi

i was born :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, 13 August 2013

cancer non-hodgkin lymphoma ! ya ALLAH ! :(

assalamualaikum w.b.t

aku tak pernah kan update pasal medical nie. tiba tiba nak update entry pasal lymphoma sebab salah seorang yang aku sayang didatangkan dengan ujian yang besar macam nie. :')

lymphoma nie nama penyakit bagi kanser darah. ada dua kategori. hodgkin dengan non hodgkin. dan dia dapat cancer non hodgkin lymphoma. aku cuma terangkan sikit je ea pasal non hodgkin. sejenis kanser yang berasal dari sistem limfa. dan sistem limfa nie pulak adalah sebahagian daripada sistem pertahanan badan dan membantu melawan jangkitan dan penyakit lain. tanda tanda bagi penyakit nie. noda limfa membengkak, demam, hilang selera makan, berpeluh pada waktu malam, rasa penat, berat badan menurun dan ruam.

komplikasi pulak. mungkin melibatkan kecemasan klinikal kerana pembesaran nod limfa atau pengumpulan cecair di lokasi lokasi yang ada dalam badan di mana boleh menyebabkan halangan, termasuk halangan saluran udara, menghalang urat utama daripada mengembalikan darah kepada jantung, pemampatan jantung dan tekanan pada saraf di kepala atau tengkorak kepala. siapa yang kurang faham boleh cari sendiri dekat google. banyak lagi info. aku cuma olahkan sikit2 je.

#dan nak tahu siapa yang aku cakapkan nie? kak aida. dia yang memberi aku semangat. dia yang menjadi inspirasi utk aku berubah jadi lebih baik. kalau ALLAH tak boleh makbulkan doa aku atas alasan2 tertentu yang hanya DIA sahaja tahu. mana tahu doa dari kalian termakbul dan mampu buatkan dia bersemangat untuk teruskan hidup. kita sama2 doakan dia ea. sebab aku tak nak hilang dia. aku tak ada kakak. cukuplah hanya dia sahaja. bila aku dengar sahaja tentang keadaan dia yang latest nie. aku jadi semakin takut. :(

*perkara paling aku takut. aku hilang mereka2 yang aku sayang. kenapa? sebab aku susah utk terima kenyataan. time atuk dulu pown lama sangat baru aku boleh accept nie semua ketentuan tuhan*

bontong! dua hari lagi. dua hari lagi. selamat malam. :')

No comments:

Designed By asha-hana.blogspot.com | All Right Reserved to: Asha Hana 2011 - 2013 ©| Best View: Google Chrome