rakan blogger awesome

register and redeem now ! ♥

Assalamualaikum :)

smileys writing photo: writing thgastenboektekenen.gif"Semua penulisan akan mati. Hanya karyanya sahaja yang terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti." - Saidina Ali b. Abi Talib

"Aku mencintaimu kerana agamamu. Jika hilang agama dari dirimu, maka hilanglah cintaku kepadamu." - Imam An-Nawawi

i was born :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, 20 August 2013

memukul isteri dalam islam !

assalamualaikum w.b.t

aku terbaca entry en. BEN nie. memandangkan isu penjawat kerajaan memukul isterinya sedang hangat diperkatakan. so aku rasa macam nak huraikan sikit la cara macam mana nak menghukum isteri mengikut syariat ISLAM bila aku terbacalah ada feedback someone pada en. ben nie

Photo.

"  Salam..abg ben..
sy nak suarakan psl isu suami pukul isteri dlm lif tu..bkn apa abg ben sy sedih plak suami dia ditomah n dicaci walahal kesalahan tu bkn 100% berpunca dari kslahan dia pn.. dia dh la pnt dtg nak jmpa anak dia isteri dia plak dgn lantang membebel mcm2 dkt suami dia tu marahkan suami dia tu dgn mcm2 perkataan..kami menyaksikan sndiri mcm mana perangai isterinya itu...
Sori abg ben luahkn ketidak puasan hati ni kat abg ben.. sori mengganggu abg ben..just nak explain kat abg ben sbb tlalu sakit ati tgk smua yg dok komen2 dkt gmbr tu. ". korang baca pulak feedback yang lain dekat komenta blog en. ben dekat SINI.

ok. berbalik pada tajuk. memukul sebagai pengajaran dalam ISLAM. Ayat al-Quran sendiri telah menerangkan bahawa hanya dibenarkan memukul isteri yang nusyuz (derhaka) setelah melalui beberapa peringkat mengajar. Peringkat-peringkat yang dinyatakan di dalam ayat tersebut adalah seperti berikut:

1. memberi nasihat :

Firman Allah tersebut (Surah an-Nisa, ayat 34) menerangkan:

"Perempuan-perempuan yang kamu khawatirkan nusyuznya, maka nasihatilah mereka".


2. pulaukan atau pisahkan tempat tidur :

Jika mereka masih berdegil maka peringkat yang berikutnya adalah dengan memulaukan atau memisahkan tempat tidur berdasarkan firman Allah (Surah an-Nisa, ayat 34):

"…dan (jika mereka masih berdegil) pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka."

3. pukulan yang tidak bersangatan :

Setelah melalui dua peringkat tersebut sekiranya isteri terus menderhaka maka suami boleh memukulnya dengan pukulan yang tidak bersangatan berdasarkan firman Allah (Surah an-Nisa, ayat 34):

"…dan pukullah mereka"

TAPI memukul bukan ketika sedang marah atau utk melepaskan geram. memukul jugak bukan sampai mencederakan tubuh. dan hendaklah memukul dengan cara yang lembut tapi memberi kesan pada hati sang isteri.

dipetik dari SUMBER :)

#so para suami jangan jadikan alasan nak mengajar isteri dengan cara seperti mana lelaki tu ajar isteri dia. ada hadnya ok. dan dear future husband. mengajar la saya mengikut cara ISLAM. jangan pukuli saya hanya utk melepaskan geram. acecehh. semoga para para isteri semua dijauhi dari sifat baran suami yang menzalimi tanpa kira had. ASSALAMUALAIKUM. ;)

No comments:

Designed By asha-hana.blogspot.com | All Right Reserved to: Asha Hana 2011 - 2013 ©| Best View: Google Chrome