rakan blogger awesome

register and redeem now ! ♥

Assalamualaikum :)

smileys writing photo: writing thgastenboektekenen.gif"Semua penulisan akan mati. Hanya karyanya sahaja yang terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti." - Saidina Ali b. Abi Talib

"Aku mencintaimu kerana agamamu. Jika hilang agama dari dirimu, maka hilanglah cintaku kepadamu." - Imam An-Nawawi

i was born :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Monday, 30 September 2013

dehydration !

assalamualaikum w.b.t


nama je graduated nurse. aku nie pown boleh dikira dehydration jugak tw. sebab aku kurangggg sangat minum air putih. bukan air putih je, air manis pown kadang2 masa sarapan. tu je ! tp nasib baik makan cukup. dalam makanan pown terdapat air jugak. cuma rasanya macam tak mampu nak topup balik air yang kurang dalam badan aku nie. alahai.

so nak tahu kau tu memang ada dehydration a.k.a kekeringan kan kau tengok bibir kau. bibir aku nie memang toksah la kau cakap. tangan suka merayap nak kopek. selalu kena marah dengan member aku, dia dengan family aku kan. sebab kopek bibir sampailah berdarah. geram kot. lantaklah. janji puas. haha -_-

then kau selalu pening. macam aku. hmm ya, dari zaman dekat kuim lg aku selalu pening kepala. ini salah satu simptom tp kerana kedegilan aku kan, aku hiraukan semua tu. nak tahu cara lain utk mengesan dehydration boleh singgah SINI.

bahaya dehydration nie. bila kita kurang air secara automatik kita tak dapat supply oksigen ke otak. jadi kita tak kan dapat berfikir dengan baik. dan dehydration jugak boleh menyebabkan penyakit lain contohnya kerosakan pada organ2 dalaman kau yang sememangnya sangat memerlukan air yang secukupnya mcm buah pinggang. lihat SINI utk lebih lanjut.

#haihh aku tak tahu la info2 nie berguna ke tak utk korang kan cuma satu je nak pesan. jangan jadi degil mcm aku nie ha. sampai sekarang memang aku mengaku pening tu selalu muncul. so minum la air secukupnya 2-3 liter per day. cehh cakap org pandai aku nie. hahha :D

4 comments:

Sally Samsaiman said...

ohh..kak sally suka sgt minum air..biar tak mkn jnji dapat minum air :D

Lieya Von Jay said...

sampai cm tu skali hana dok kopek2 bibir.. pas ni kena minum air byk sikit la hana..^_^

asha hana said...

sally : hahaha seronok nya jadi akak nie kan? alahai. jom tukar org? hee :D

asha hana said...

lieya : ha'ah kak. sampai darah kadang2. tak suka lah akak. hmm tp apa2 pown kena paksa diri minum air banyak kan? utk diri sendiri jugak. :D

Designed By asha-hana.blogspot.com | All Right Reserved to: Asha Hana 2011 - 2013 ©| Best View: Google Chrome