rakan blogger awesome

register and redeem now ! ♥

Assalamualaikum :)

smileys writing photo: writing thgastenboektekenen.gif"Semua penulisan akan mati. Hanya karyanya sahaja yang terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti." - Saidina Ali b. Abi Talib

"Aku mencintaimu kerana agamamu. Jika hilang agama dari dirimu, maka hilanglah cintaku kepadamu." - Imam An-Nawawi

i was born :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, 8 October 2013

hantaran mahal dan mas kahwin !

assalamualaikum w.b.t


sebenarnya aku tertanya-tanyalah jugak kan. perlu ke hantaran mahal2 nie? kawen sebab nak dapat kan hantaran ke? perkahwinan tu bukan sesuatu yang menyusahkan. sebab tu la agaknya ramai membujang sampai la hari nie. -_-

menurut ISLAM yang wajib adalah mas kahwin atau mahar. hantaran tu lebih kepada adat2 melayu je. dan bercakap pasal mas kahwin. menurut hadith riwayat Imam Al-Hakim, "mas kahwin yang paling baik adalah yang paling mudah." mudah dekat sini adalah yang tidak menyusahkan mana2 pihak terutama pihak lelaki yang nak memberi tu iaitu berkemampuan dalam sektor ekonomi. "kalau tak ada duit nak bg makan apa?" tolong jauhi dari berfikiran seperti ini seolah2 tak percaya dengan rezeki dari ALLAH.

bila seseorang tu dah diwajibkan berkahwin adalah bila dia hilang 'fokus' pada berlawanan jantina. tapi kewangan tidak stabil lagi atau dia masih bergelar pelajar? siapa kata dia tidak boleh kahwin? sedangkan sesebuah perkahwinan itu boleh membuka pintu rezeki kita seluasnya. jadi mana satu yang harus didahulukan? yang wajib untuk berkahwin? atau ekonomi harus dicari dulu? sikit2 dan tak menyebabkan kita sakit tu dah kira ok. jangan melampaui batas sampai semuanya nak bedal !

wujudnya entry aku kali nie sebab perbincangan aku dengan ibu aku. dia pown fikir benda yang sama. hantaran mahal2. kalau orang tu jenis susah kan dah menyusahkan orang. yang nak kahwin tu anak kita. ok. memang setuju. ibu aku siap tanya, "esok kau kahwin nak letak hantaran berapa nie?" aku just cakap senang. tak payah letak mahal2. asha tak nak kahwin mcm jual anak pulak. ibu aku pown setuju la kan. ada yang letak sampai 10 000? bukanlah aku kata dosa. suka hati la kan kalau yang kaya2 tu nak letak mcm tu. janji dia berkemampuan. tapi aku aku tak nak sebab takut orang kata aku mcm2. padahal ilmu agama aku pown merangkak-rangkak lagi. alahai. :')

#sorry la ea sesiapa yang terasa. tak salah pown. janji dia berkemampuan dan tidak menyusahkan pasangan kita. perkahwinan tu kan kongsi susah senang. dah tu kita nak senang je tp nyusahkan si lelaki nak cari duit untuk hantaran semata. fikirlah kehidupan selepas kahwin jugak. lebih banyak tanggungjawab dan lebih banyak nak guna duit. view SINI untuk tahu lebih lanjut perkahwinan yang diwajibkan. kat sekolah dulu memang ada belajar. so ni refresh lah balik otak yang hampir beku tu. haha ok. tata. :)

14 comments:

adrianna syaz said...

Saam kenal hana..sya folo blog hana..jika sdi snggah ke blog sy ya..

Sya klu nak hntaran biar sikit xpe..janji bahagia.. :)

Azhafizah Md Nor said...

memadai hanya mengikut kemampuan :)

Lieya Von Jay said...

hana ku sayang, akak setuju! kan kak ckap kita memang soul mate . hehe.. well betol la nak letak mahal2 apa nya kan . stkat termampu cukup lah. yg penting ikut syarak .. ^_^

Cik Mun said...

betul betul betul..jgn la letak mahal2 sgt..

asha hana said...

adriana syaz : nanti hana follow back ea. ea memang pown. letak hantaran mahal2 tp tak bahagia tak guna kan? :)

asha hana said...

azhafizah : yeahh mengikut kemampuan. tp banyak yang hana jumpa diman je. alahai. -_-

asha hana said...

lieya : hahahah kakak sayang ! soulmate alam maya gitu. ikut syarak. kalau mahal2 tp membazir kan dah ikut perangai setan tu. heee :D

asha hana said...

cik mun : haa kan ? kesian si lelaki yang nak kena cari duit tu. haisyy

nanakimie said...

besederhana sudah kan...tapi kalau pihak laki nak beri lebih,nana terima je,hihi:)

Sally Samsaiman said...

letak mahal-mahal..lps kawen makan pasir..hehehe

asha hana said...

nana : hahah sama la mcm hana. tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima. bersederhana tu lebih afdhal. ^_^

asha hana said...

sally : hahaha terbaik la ayat akak. hana tak mau situasi mcm tu. hehe

pha is said...

untong la bakal laki asha hana...

TelingaBulat said...

betul tuh..bialaa nk bg hantaran xmembebankan si lelaki

Designed By asha-hana.blogspot.com | All Right Reserved to: Asha Hana 2011 - 2013 ©| Best View: Google Chrome