rakan blogger awesome

register and redeem now ! ♥

Assalamualaikum :)

smileys writing photo: writing thgastenboektekenen.gif"Semua penulisan akan mati. Hanya karyanya sahaja yang terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti." - Saidina Ali b. Abi Talib

"Aku mencintaimu kerana agamamu. Jika hilang agama dari dirimu, maka hilanglah cintaku kepadamu." - Imam An-Nawawi

i was born :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Monday, 7 October 2013

hukum suami guna duit isteri.

assalamualaikum w.b.t

Jawapan Ustaz Azhar Idrus :Jawabnya, HALAL.... Jika isteri HALALKAN. Tapi ingat! Perbelanjaan harian yang perlu adalah WAJIB atas suami walaupun isteri kaya dan banyak duit. Cth : Isteri berniaga RM20K sebulan, suami makan gaji RM2000 sebulan. Suami TAK BOLEH kata pada isteri, 'Yang ni awak bayar'. Hukumnya HARAM.

Kerana tanggungjawab belanja nafkah harian adalah atas suami. Melainkan Isteri kata, 'Oleh kerana awak tak ada duit, biar saya yang bayar'. Ini baru boleh.

Ramai suami2 yang memperbodohkan isterinya dengan menyuruh isteri bayar itu bayar ini. 'Yang ni awak bayar, yang tu saya bayar'.

Ingat, hukumnya HARAM kerana setiap sen untuk belanja nafkah adalah tanggungjawab suami, kecuali isterinya halalkan baru boleh.

Macamana dengan duit isteri yang suami guna selama ini? Jawabnya, duit isteri yang telah suami guna untuk buat belanja, akan menjadi beban HUTANG yang suami WAJIB bayar balik pada isteri, kecuali isteri halalkan.

SUAMI JUGA TIADA HAK UNTUK BERTANYA TENTANG DUIT ISTERI DAN KE MANAKAH ISTERI BELANJAKAN DUIT TERSEBUT.

Ada pulak suami atau bakal suami yang kata, 'Oooo... kalau macam tu teruk la. Mana boleh....' Jawapannya senang, kalau dah tahu tak boleh, jangan kahwin!

#copy paste dari page CUMI. :)

10 comments:

Sally Samsaiman said...

hehehe...tp skrg byk terbalik :P

liza said...

berkongsi hidup = berkongsi wang ?? . Tapi isteri pun mestilah bertolak ansur juga yer tak? janganlah kedekut sangat. Kekadang suami ada masalah kewangan..

asha hana said...

sally : hahah ha'ah kak. memang banyak dah terbalik. :D

asha hana said...

liza : hmm berkongsi hidup. yup mcm yang uztad tu ckp boleh kalau isteri sndiri yang pelawa dirinya nak bantu. tapi suami tak boleh gunakan sesuka hati. ea tak? :)

Lieya Von Jay said...

wee.. entry ni sangat bes, semua lelaki wajib baca ^_^

asha hana said...

lieya : haa kan? tp takut pulak ada yang bergaduh sebab entry nie kan. haha

Cik Mun said...

hehehe..begitu ye..

asha hana said...

cik mun : hheheh beginilah. :P

pha is said...

kata orang, duit suami, duit isteri. duit ister, duit isteri.

TelingaBulat said...

byknye dlm blog ni pasal suami isteri..wahh bau nasi minyak ni ;p

Designed By asha-hana.blogspot.com | All Right Reserved to: Asha Hana 2011 - 2013 ©| Best View: Google Chrome