rakan blogger awesome

register and redeem now ! ♥

Assalamualaikum :)

smileys writing photo: writing thgastenboektekenen.gif"Semua penulisan akan mati. Hanya karyanya sahaja yang terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti." - Saidina Ali b. Abi Talib

"Aku mencintaimu kerana agamamu. Jika hilang agama dari dirimu, maka hilanglah cintaku kepadamu." - Imam An-Nawawi

i was born :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Sunday, 6 October 2013

kisah hitam bukan untuk dicaci tapi untuk diubati.

assalamualaikum w.b.t


siapa nak kahwin dengan perempuan yang tak suci? siapa yang nak kahwin dengan perempuan yang dah tak ada harga? siapa yang nak memperisterikan perempuan yang mempunyai banyak kisah hitam yang even menangis air mata darah sekali pown tak kan mampu pulangkan secebis maruah itu?

begitukah pemikiran korang tentang wanita kotor? kalau begitu. apa guna pintu taubat yang ALLAH sentiasa buka untuk kita para hambaNYA? misal kata wanita yang dihina kerana kisah silamnya sekarang bukan lagi perempuan itu, jadi tidak layak ke dia untuk dijadikan isteri? hukum mana yang korang belajar?

kalau lelaki yang bertanggungjawab 1 dalam seribu, jadi fahamlah aku kini tentang lelaki yang ikhlas memperisterikan wanita tidak akan menyentuh wanita itu. jadi jangan buatkan aku tersalah anggap bahawa lelaki bertanggungjawab tak wujud dalam dunia nie. menitis air mata bila wujudnya statement perempuan kotor tidak layak untuk dikahwini.

kalau mcm tu lepas kahwin agaknya bila perempuan dah ada anak, dia kau tinggal2 kan sebab kau dah sentuh dia. mcm tu? memang isteri dengan gf tak sama. tp selagi ada rasa bertanggungjawab tak kan ada pertikaian perbalahan tentang kisah silam itu. aku amik sebagai contoh dekat sini misal kata kau kawen dengan perempuan yang kau tak tahu langsung tentang keterlanjuran masa silam dia. kau akan ceraikan dia ke? sedangkan ALLAH melarang sama sekali penceraian yang tanpa sebab musabab yang kukuh. kerana dia kotor kau nak ceraikan dia? pintu taubat ada. jadi alasan apa kau nak guna? sebab dia tak jujur dengan kau? sedangkan hukum merahsiakan keaiban diri sendiri adalah wajib dan berdosa sekiranya kisah silam itu akan menyebabkan pergoyahan rumah tangga. past is past. kenapa tidak diberi peluang? renungkan. !

#entry panjang berjela kan? kerana datang dari akal dan hati yang sedang berkecimuk. haha jadi dekat sini aku nak pesan awal2. jangan tak puas hati pulak. aku tak nak bergaduh jantina pulak hanya sebab entry aku kali nie. aku tahu korang bukan mcm dekat atas kan3. haha ^_^

4 comments:

Lieya Von Jay said...

kak penah buat kajian gak psl ni. tanya kat kawan2 lelaki dan rata2 mereka boleh menerima perempuan yang ada kisah silam ni asal kan perempuan tersebut dah berubah ^_^

asha hana said...

lieya : bagus la kan ada lelaki mcm tu. jadi masih ada lelaki bertanggungjawab dalam dunia nie. :)

Bitt (double IS) said...

yang pasti...setiap masalah yang berlaku akan jadikan hubungan semakin matang...

asha hana said...

bitt : agree sis. :) :) :)

Designed By asha-hana.blogspot.com | All Right Reserved to: Asha Hana 2011 - 2013 ©| Best View: Google Chrome