rakan blogger awesome

register and redeem now ! ♥

Assalamualaikum :)

smileys writing photo: writing thgastenboektekenen.gif"Semua penulisan akan mati. Hanya karyanya sahaja yang terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti." - Saidina Ali b. Abi Talib

"Aku mencintaimu kerana agamamu. Jika hilang agama dari dirimu, maka hilanglah cintaku kepadamu." - Imam An-Nawawi

i was born :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Thursday, 17 October 2013

malam berinai ^^

assalamualaikum w.b.t

alamak aihh. kompom ramai ingat aku nak kawen kan. haha aku suka berinai weyh. tak tahu apasal. tp just pakai dekat kuku je. kalau pakai dekat jari sekali tak mau r. nanti nak kawen tak ada seri pulak nanti. haha :P

semasa :)

selepas. :)

haa cantikkan warna dia? sebab pekat gila. pakai inai arab tu. sebab tu cantik. haha ^_^

sebenarnya nak buat jgak ukiran kan dekat atas tangan. tp sebab aku tak ada bakat melukis. dan kedua sebab tak elok kalau ada orang pandang kan. haa meh aku share jugak info menarik hukum pakai inai bercorak ikut syarak.


HUKUM MEMAKAI INAI BERCORAK MENGIKUT SYARAK
  • Memakai inai bercorak pada kedua tangan dan kaki bagi wanita yang berkahwin atau tidak, selagi tidak menimbulkan fitnah adalah HARUS
  • Inai hanya boleh dipakai di kedua tangan dan kaki, tidak melebihi pergelangan tangan dan buku lali
  • Warna inai bercorak yang digunakan haruslah tidak bersifat kekal seperti tatu
  • Ukiran atau corak yang dibenarkan seperti awan larat, bunga dan tumbuhan manakala ukiran seperti haiwan, dewa berhala atau apa saja yang bertentangan dengan agama Islam adalah dilarang
  • Memakai inai di kedua tangan dan kaki untuk seorang lelaki adalah tidak diharuskan, namun hanya sebilangan jari yang dibenarkan untuk tujuan perkahwinan dan tujuan perubatan

Untuk bukti sahih atau keterangan lanjut mengenai hukum pemakaian inai bercorak mengikut syarak, korang boleh merujuk di Portal Rasmi Fatwa Malaysia. ok. siapa nak kawen jangan lupa jemput aku hokeyyy. sebab aku suka makan dan berjalan. haha :D

10 comments:

Cik Mun said...

hehehe..mun lambat lagi nak kahwin ni..

asha hana said...

cik mun : hana pown sama la. haha lmbat lg. tp tu la kan. kalau dah sampai jodoh awal tak kan nak tolak kan? :P

Azhafizah Md Nor said...

kalau takde malam berinai pun still berinai jugak..kalau tak,macam tak kawin je pulak kan..heee..

Lieya Von Jay said...

kak pon suka gak pakai inai dan lukis2 bunga cm kt atas tu ^_^

Norhasniza Khalid said...

mama kawin dulu, takde pun malam berinai. inai pun takde lukis-lukis, ayah mama tak bagi...hihih

asha hana said...

azhafizah : berinai tu mmg kna la kan. huhu tp malam berinai tu rasa mcm tak wjib. :)

asha hana said...

lieya : hehe best kan akak? seronok je. :D

asha hana said...

mama hasniza : haa kan? hana pown ingat kawen nanti tak nak malam berinai. hee sebab simple2 dah la kan. :D

sharifah shima said...

cantiknya.. shima pun suka pakai tapi tula selalu org ckp haram xboleh pkay.. huhu..

asha hana said...

shima : hehe cantik kan dik? yup. akak pown pernah jugak dengar haram tp bila dah cari hukum dia rasa lega. :)

Designed By asha-hana.blogspot.com | All Right Reserved to: Asha Hana 2011 - 2013 ©| Best View: Google Chrome