rakan blogger awesome

register and redeem now ! ♥

Assalamualaikum :)

smileys writing photo: writing thgastenboektekenen.gif"Semua penulisan akan mati. Hanya karyanya sahaja yang terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti." - Saidina Ali b. Abi Talib

"Aku mencintaimu kerana agamamu. Jika hilang agama dari dirimu, maka hilanglah cintaku kepadamu." - Imam An-Nawawi

i was born :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Thursday, 17 October 2013

TUTORIAL : tuto tudung tanpa video !

assalamualaikum w.b.t

sumpah aku tak pernah buat tuto. nie first time. disebabkan ada request dari adik MIRZA kita nie. so sebab tu la aku buat. thnx dear. sebab sudi tanya akak. cehh mcm tua la pulak kan. haha jangan gelak kalau terserlah muka tak berapa nak cantik nie ok. hahah :P

make sure to prepare :
jarum peniti dalam 2 atau 3 batang.
kerongsang sebijik.
anak tudung a.k.a scarf la kan.
tudung bawal

STEP 1
bahagikan tudung tiga segi sama panjang. tahu kan? macam pakai bawal macam biasalah. tak ada gambar utk step 1.

STEP 2

letakkan tudung atas kepala macam pakai bawal biasa. kelepet kan tudung tu blah mana2 ikut suka. macam kelepet masa pakai bawal biasa tu. tahu kan? tp yang nie sebelah saje. then tarik ke arah bertentangan. contoh kalau kelepet blah kanan tarikkan ke blah kiri. SECURE kan dekat scarf ok. bukan tudung. jangan longgar2 sebab tak nak bagi mudah tercabut. jangan ketat2 sangat pulak kang tercekik siapa nak tanggungjawab. haha. yang penting selesa. kemudian pinkan pakai jarum peniti. ok? bagus. kalau aku selalu kelepet blah kanan.


then tarikkan blah tudung yang di pinkan tu ke belakang. jangan hujung sangat sebab takut tak kemas nanti. menggelembung dekat tepi pipi korang tu. hampir2 dengan hujung. tu dah kira ok. faham setakat nie?


ok kemudian kerongsangkan dia dekat belakang. sepatutnya tangan kiri aku tu yang bawak ke belakang. tapi nie dah terbalik. tangan kanan pulak. adehh.


make sure nak secure tu pinkan dengan kemas. nie side dari kiri aku. nampak?


 kalau aku both of side pinkan dekat belakang kanan dan cantumkan dengan side kiri (view gambar atas yang side kiri tu). korang tak faham kan? so korang tak payah ikut style aku. sebab aku sendiri tak tahu nak terangkan macam mana. haha tp ikut korang la kan. gambar nie side dari belakang.

STEP 3

so bahagian dada tu bentuk kan la ikut keselesaan korang. selalu aku buat kipas je. sebab sangat kemas. ^_^

STEP 4

nampak tak dekat situ aku cuba buat apa? nak bg lebih kemas tak nak terkibai-kibai bila ditiup angin aku pinkan dekat situ.


nampak kan? tak faham ke? macam mana nie. aku dah usaha sebaik mungkin nie. haha abaikan muka yang macam errrr tu ea. -_-

STEP 4

habis dah. haha korang kemas kan lah apa2 yang patut. tak nak nampak selekeh mcm dalam gambau haku nie. dekat kelepet blah kiri dalam gambau tu korang secure kan lah. kalau aku. malas nak pin. haha


DONE ! selamat mencuba dear mirza. atau korang2 yang nak try tuto yang tak berapa nak tuto sangat kan.

gambar nie la yang mirza cakap tu. :)

ok. nak lebih clear boleh tengok gambau nie jugak yooww. :)

disebab kan blog aku nie tak boleh nak copy apa2 yang ada dalam blog usang aku nie, kalau masih tak faham so boleh contact aku dekat TWITTER atau dekat yahoo aku asha_hana219@yahoo.com. nak fb aku boleh. tp kena contact aku dekat tmpt lain dulu sebab dah serik la fb aku kena jual dengan budak tak matang yang selalu dengki dengan aku. SILA pakai real account real picture supaya aku kenal. sebab pernah terkena ada orang nak damn aku menggunakan fake account. adehh.

p/s penaja : sorry la ea kalau tuto nie buat korang annoying dengan aku. dan abaikan jugak background dan gambar yang tak berapa nak cantik tu. to MIRZA sorry a lot sebab tak dapat nak buat video. sebab tak pandai kan. takut kegedikan tu melanda pulak. haha dan sorry banyak sangat bebelan dekat sini. huwaa well first time kan? haha GUD LUCK ! ;)

*AUTO post ok ! jadi tak boleh nak gtwu adik mirza yang aku ada buat nie utk dia. waktu nie aku sedang bersiap ke kerja. mungkin after aku dah scheduled this post aku gtwu dia kot. haha*

17 comments:

Niena Reen said...

uhuu comel ja akak pakai tudung tu. hihihi. :D

ZalinZalina said...

Hana dah macam Hana Tajima...comel :)

TelingaBulat said...

wah hana aja pki tudung la..nomei

Norhasniza Khalid said...

lawalah, macam najwa latiff...... hihi.. padanlah mirza tanya..

Cik Mun said...

cantikla..nak cuba la..

Azhafizah Md Nor said...

nice style :)simple je kan.

asha hana said...

niena reen : alamak. malu akak tw. haha biasa je yank. niena lg comel. ^_^

asha hana said...

zalin zalina : haha hana tajima lg cantik la sis. :)

asha hana said...

telinga bulat : huwaa first time TB. jadi tak tahu la ok ke tak. T_T

asha hana said...

mama hasniza : hehe dr najwa latif la hana ubah cket2. jd style hana sendiri la kan. :P

asha hana said...

cik mun : try la dear. senang je. gd luck. :)

asha hana said...

azhafizah : yup. sebab tu hana suka pakai style nie. simple is better. hee ^_^

Lieya Von Jay said...

weee.. dh buat tutorial yer skrg.. ^_^ buat versi video la pulak pas nii

asha hana said...

lieya : haha tak la akak. utk mirza je. hee tak berani la kak buat video. segan. :)

mirza syazwina said...

sori lambat akak,hehee..alamak comeinya..nanti mesti try ni..terima kasih sangat3 untuk tutorial ni :)
lepas ni cara ni jadi feveret kite le...hehee

mirza syazwina said...

nak komen lagi,lawa sngt ni kak..hehee terlebih sudah~ :p

asha hana said...

@mirza tak apa dik. sama2 sayang. haha mana datang comel. try la. sebab senang dan simple. hehe ^_^

#alamak. malu2. haha cara tudung tu mmang comel pown. gud luck dear. :)

Designed By asha-hana.blogspot.com | All Right Reserved to: Asha Hana 2011 - 2013 ©| Best View: Google Chrome