rakan blogger awesome

register and redeem now ! ♥

Assalamualaikum :)

smileys writing photo: writing thgastenboektekenen.gif"Semua penulisan akan mati. Hanya karyanya sahaja yang terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti." - Saidina Ali b. Abi Talib

"Aku mencintaimu kerana agamamu. Jika hilang agama dari dirimu, maka hilanglah cintaku kepadamu." - Imam An-Nawawi

i was born :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, 4 December 2013

bayar sumpah !

assalamualaikum w.b.t
(auto post)


SOALAN:
Saya bersumpah tidak akan kahwin selain dari kekasih saya, tetapi kekasih saya telah meninggal dunia. Macam mana nak batalkan sumpah tersebut..?

USTAZ AZHAR IDRUS:
Kena beringat supaya kita ni janganlah keterlaluan ketika bercinta. Jangan berjanji sampai bersumpah walau cinta setinggi manapun pada dia. Cukuplah sekadar berkata InsyaAllah….

Kamu kena bayar kafarah sumpah dulu la, lepas tu baru boleh kahwin dengan orang lain.

Kafarah sumpah ini adalah "saman" dari Allah SWT kerana telah melanggar sumpah kepadanya. Caranya ialah samada puasa 3 hari ataupun memberi makan 10 orang fakir miskin sehingga kenyang (nasi bungkus pun memadai) dan dengan berniat sebagai kafarah sumpah.

#terima kasih kak sally. bagi hana share entry nie dekat sini. hik2. ok entry nie aku amik dari beliau. sekian. :)

7 comments:

Sally Samsaiman said...

alhamdulillah...benda baik kita kongsi :)

Azhafizah Md Nor said...

jangan main²dengan sumpah ni..

TelingaBulat said...

pengajarannya jgn main2 dgn sumpah n kekadang ade juga yg main2 dgn name allah.hurmm xphm btol

tomato oren said...

bagus perkongsian ni..tula sumpah jgn main2 kan...

buatwanita said...

ada juga yg bercinta sampai bersumpah camni ni :)

nice info... BW pun baru tau ada 'saman sumpah' ;)

Cikgu Norazimah said...

mcm mana ler kasanova tu yer?asyik bersumpah jer..hehe

Pha Is said...

nice share..

Designed By asha-hana.blogspot.com | All Right Reserved to: Asha Hana 2011 - 2013 ©| Best View: Google Chrome