rakan blogger awesome

register and redeem now ! ♥

Assalamualaikum :)

smileys writing photo: writing thgastenboektekenen.gif"Semua penulisan akan mati. Hanya karyanya sahaja yang terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti." - Saidina Ali b. Abi Talib

"Aku mencintaimu kerana agamamu. Jika hilang agama dari dirimu, maka hilanglah cintaku kepadamu." - Imam An-Nawawi

i was born :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, 11 December 2013

pendapat tentang larangan tidur di masjid !

assalamualaikum w.b.t
(auto post)


lihat pendapat masing2 mengenai isu nie. semua aku copy dekat facebook. macam2 pertikaian.

A : dilarang tidur dalam mesjid..rasanya x perlu heran lah kita mesjid kan tempat beribadah..kita sesama orang muslim mesti lah kena jaga kesucian tempat ber ibadah kita ....kalao x da tulis ayat yg di larang tu setakat hormati mesjid je orang kurang ambil kesah ..biasa lah kalau dah tidur tu macam 2 yg pelik terjadi.jadi menganggu jemaah lain yg berhajad nak tunai kan shalat,,,sedang kan papan tanda besar depan pagar surau suruh tutup orat pun selamba je x tutup pakai sluar jin ketat lagi tu masuk subhanallah

B : skrg ni masjid dah mcm jd kawasan larangan dah berbanding dgn gereja2 yg sentiasa 24jam terbuka...ade musafir dr jauh,pnt drive..nk tumpang lelap mate slps solat pun dilarang...so xheranlah kalu jiwa anak muda muslim/muslimah ni mudah dihasut ke arah agama lain..

C : Boleh je asalkan kna pd caranya...klu korg tgok org kristian diorg siap sedia tempat tdo untk org beribadat kt gereja sy bkn nk banding kan. kita cma fikir dr sdut positif dripda ank muda merempit melepak xtntu hala bek lpak d majid..otak fikir bg mju ckit

D : org berseluar ketat nk dtg solat rasanya xperlu pandang hina...lagi satu baru2 ni kes org pukul pencuri tabung masjid sampai mati...knp perlu pukul sampai mati..?org di gereja...jumpa pengemis yg tido di gereja...mereka bg pengemis tu kerja jadi tukang bersih di gereja.masjid semua dah jadi macam tmpat larangan.TIDO mungkin tak boleh tp biarlah tulis di ruangan org nk bersolat.mungkin ade musafir yg nak tumpang tido sbb keletihan...bukankah ade penjaga masjid yg boleh kejutkan bertanya.

#apa kata anda?? :)

8 comments:

HAFIZ HAFIZOL KACAK said...



Org tido di masjid masa ada majlis qiamulai je..

Mime MF said...

teringat pernah tgk ceramah pasal masjid mesra pengguna...kalau tgk agama lain mereka sgt jg penganut mereka tp kenapa kita tidak pdhal Islam dah ajar semua tu...dr segi segi lain kn sy terfikir jugak..manusia skrg terlalu rakus & agresif smpaikan terpaksa kunci masjid..

Cikgu Norazimah said...

CN sokong part kenapa surau/masjid dikunci dan tak bagi musafir tidur? dulu masa study kat srwk, selalu tidur kat surau kl sentral sementara tunggu train, tapi sekrang, surau dikunci, CN rasa tak salah tidur di surau/masjid asal tahu jaga tingkah laku, itukan tempat beribadah, sbg muslim, kita cuma melelapkan mata sementara tunggu waktu solat ;)

mirza syazwina said...

setuju..buat dilarang tidur dekat tempat nak ibadah saja..mestila ada golongan musafir yang nak menumpang tidur..tapi kenala beradab,yang penting kena hormati saudara seislam kita :)

Azhafizah Md Nor said...

sebaiknya jaga adab ketika dalam masjid.bagi yang musafir tak salah pun untuk tidur seketika.

Pha Is said...

sama jugak.. sekrang ni nk buat apa kat masjid pun salah. nk study x bleh, nk makan x bleh, nk tdo pun x bleh.. zaman nabi dulu, masjid tu pusat umat islam..

Akeyla Azmi said...

Ya allah, betul.
Sgt sedih. Qila punya rumah sederet dgn surau. And ada padang. Bila raya korban, semua camping dkt padang. Masalahnya sometimes hujan. Pelik. Why kuncikan....... Apa lah salahnya haih.

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

bagi pendapat akak tak salah nak tidur dalam masjid.. asalkan tak jadikan masjid tu sebagai rumah tetap..

Designed By asha-hana.blogspot.com | All Right Reserved to: Asha Hana 2011 - 2013 ©| Best View: Google Chrome