rakan blogger awesome

register and redeem now ! ♥

Assalamualaikum :)

smileys writing photo: writing thgastenboektekenen.gif"Semua penulisan akan mati. Hanya karyanya sahaja yang terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti." - Saidina Ali b. Abi Talib

"Aku mencintaimu kerana agamamu. Jika hilang agama dari dirimu, maka hilanglah cintaku kepadamu." - Imam An-Nawawi

i was born :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, 1 January 2014

orang2 yang muflis di akhirat !

assalamualaikum w.b.t
(entry pertama pada tahun 2014)

JANGAN MEMAKI HAMUN  Adakah kita sanggup muflis di akhirat?

Orang Yang Muflis Di Akhirat.

Rasulullah SAW bersabda: “Tahukah kalian siapakah orang yang muflis itu?”

Mereka menjawab : “Orang yang muflis di kalangan kami adalah orang yang tidak memiliki dirham dan tidak pula memiliki harta/barang.”

Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya orang yang muflis dari umatku adalah orang yang datang pada hari kiamat dengan membawa pahala solat, puasa dan zakat. Namun ia juga datang dengan membawa dosa kezaliman. Ia pernah mencerca si ini, menuduh tanpa bukti terhadap si itu, memakan harta si anu, menumpahkan darah orang ini dan memukul orang itu. Maka sebagai tebusan atas kezalimannya tersebut, diberikanlah di antara kebaikannya kepada si ini, si anu dan si itu. Hingga apabila kebaikannya telah habis dibahagikan kepada orang-orang yang dizaliminya sementara belum semua kezalimannya tertebus, diambillah kejelekan/kesalahan yang dimiliki oleh orang yang dizaliminya lalu ditimpakan kepadanya, kemudian ia dicampakkan ke dalam neraka.” (HR Muslim no.6522)

mana satu pilihan anda? milik en google.

aku jugak pernah tercaci bila baran datang, aku jugak pernah menuduh tanpa bukti walau pown benda kecik. dua benda ini yang paling sinonim bg kita kan. aku takut terpilih utk jadi muflis di 'sana'. jom kita sama2 perbaiki. :')

11 comments:

msredcheesecake said...

mulut ni memang susah nak jaga... kata hati lagilah susah nk jaga.... perbaiki diri...

Norhasniza Khalid said...

nice sharing dear... entri terbaik di permulaan 2014... :)

Gee Lion said...

hurm.. speechless.. because somethimes, saya pon macam tu.. ):

Sally Samsaiman said...

pasal tu bila rasa nak marah, istighfar banyak-banyak :D

Akeyla Azmi said...

mulut ni sangat penting kan. Dgn mulut, everything boleh jadi haih.
Sama2 lah muhasabah diri kan kak hana <3 :D

aisya said...

terima kasih kerana mengingatkan. huhu

Cikgu Norazimah said...

Mulut ni mmg susah nak jaga..thanks ingatkan..

mirza syazwina said...

semoga dapat menjadi pedoman untuk kita semua :')

Pha Is said...

nice share..

Amanina Mads said...

nasib baik skrg dh kurang nk maki org. kena tahan sabar ni

Invisible Me said...

Ya Allah. Moga dijauhkan :)

Designed By asha-hana.blogspot.com | All Right Reserved to: Asha Hana 2011 - 2013 ©| Best View: Google Chrome