rakan blogger awesome

register and redeem now ! ♥

Assalamualaikum :)

smileys writing photo: writing thgastenboektekenen.gif"Semua penulisan akan mati. Hanya karyanya sahaja yang terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagiakan dirimu di akhirat nanti." - Saidina Ali b. Abi Talib

"Aku mencintaimu kerana agamamu. Jika hilang agama dari dirimu, maka hilanglah cintaku kepadamu." - Imam An-Nawawi

i was born :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, 5 February 2014

keburukan soya !

ADAKAH AIR SOYA BERBAHAYA?

"Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan, kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu." Surah Al-Baqarah: 168

ANTARA KEBURUKAN SOYA

(yang tak suka baca perkataan medik jangan baca)

1. Tinggi kandungan asid phytic yang menghalang penyerapan zat dan mineral di dalam usus. Akibatnya, zat zat dalam makanan kita makan sehari-hari tak memberi manfaat kerana tak diserap tubuh.

2. Mengandungi hemaglutinin. Akibatnya, sel darah bercantum sesama sendiri,. Hoh.

3. Mengandungi goitrogen. Akibatnya, fungsi tiroid menjadi lemah.

4. Kebanyakan soya adalah genetically modified, tujuannya adalah untuk memperbaiki kualiti dari segi saiz dan macam-macam lah. Tapi malangnya tinggi kandungan racun perosak, dan khasiatnya semulajadinya = ???

5. Tinggi kandungan natural toxin iaitu antizat yang menghalang tugas enzim mencerna makanan dalam tubuh. Dan toksin ini tak dapat dimusnahkan melalui proses memasak. Akibatnya :
* kembung perut,
* kekurangan asid amino,
* kerosakan pankreas.

Dan akhir sekali, disebabkan unsur antizat yang ada dalam soya. Sesetengah pengeluar hasil soya dorang basuh soya tu dengan asid dalam tangki aluminium nak pastikan antizat tu hilang. Malangnya,

6. Wujud unsur heavy metal toxic dalam tubuh badan, dan ia menyebabkan NYANYUK, tahu??

Untuk pengetahuan,

para kafir agen dajjal ni gak mengwar-warkan kebaikan minum soya

(sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar),

namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki

dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan.

selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wanita. pastu soya ada phytic acd yang membuatkan penyerapan kalsium, magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas.

Sebenarnya sememangnya benar bahawa susu soya ini baik untuk kesihatan. Tetapi diantara kebaikan yang ada di dalam soya mungkin lebih banyak keburukannya. Maka sahabat2 boleh berfikir sendiri apakah masih kita ingin kita minum air soya atau tidak....



hakikatnya. aku suka soya sebab soya memang sedap. ibu pown dulu selalu jugak buat sendiri pakai kacang soya tu kan. tapi kalau buat sendiri pakai kacang soya yang asli tu menjejaskan kesihatan jugak ke? hmm hmm. mohon penjelasan kalian. aku jugak sedang buat researh mengenai ini. :)

4 comments:

Razi ten said...

One that I heard is the homemade Soya is okay, the soya that isn't good is those that were packed or canned to store, since soya get rotten and they released some chemical which is not really good for our body.

mirza syazwina said...

dulu2 minat la minum soya..tpi tk prnah buat sndiri g..
owh!bahayanya..tpi kak kalau buat sndiri mungkin tak bahaya sebb kita pakai bahan semula jadi kan..tak de bahan kimia.. ^_^

Azhafizah Md Nor said...

pernah baca ni..fiza pun suka soya buat sendiri lebih sedap rasanya :)

Sally Samsaiman said...

alahai...hikhik...kak sally suka minum soya :)

Designed By asha-hana.blogspot.com | All Right Reserved to: Asha Hana 2011 - 2013 ©| Best View: Google Chrome